åter / zurück / back åter Perlmodell logo  

Målningsstips

I bygganvisningar vid kulör-hänvisningar hänvisar till Humbrol-färger då detta fabrikat är lätt att hitta inte bara i hobbyaffärer utan lite var stans. Ett färgsortiment som finns i många tyska hobbyaffärer är Müller Colors, utomordentligt bra färger, eller Hansa och Tamiya, båda sorterna är vattenbaserade, men efter övning med den speciella teknik som den sortens färg kräver blir resultatet mycket bra. Problemet är att de tyska färgerna oftast baseras på RAL-standard, ett förträffligt system men som saknar relevans mot svenska standardkulörer. Ett annat fabrikat som är helt suveränt är det franska Interfer, där kulörurvalet är helt baserat på franska tågkulörer och inte så lätt att utnyttja, men många kulörer är ju allmängiltiga. På senare tid har ett helt nytt sortiment uppstått, nämligen färger från Phoenix Precision Paints Ltd som endast marknadsförs av SMJ, Stockholms ModellJärnvägsklubb. Dessa kulörer är inte bara de rätta, de har också beteckningar som direkt hänvisar till tillämpligt användningsområde, och de är bra. För mer information, kolla länken
http://www.smj.org/prylboden/jarn_farg/farger_f.htm

Målningstips

Humbrol såväl som andra färgsortiment har brister, vissa kulörer saknas eller stämmer inte helt överens med den originalkulör som den avses efterlikna. Detta kan ju avhjälpas genom att en näraliggande kulör bryts, men detta förutsätter kunskap i färgblandning och kännedom om hur den rätta kulören ska se ut. Ett annat problem är en bra primer för metall. Jag har letat fram några bra alternativ som är mycket användbara, speciellt för den som saknar sprut-målningsutrustning.
  Biltillbehörshandeln har mycket att erbjuda i färger. Jag börjar med en bra primer. Det finns en som är helt överlägsen, Dupli-Color eller K-spray grå grundfärg. För lättare spacklings-jobb finns sprayspackel Hagmans Stålplast, följ noga de anvisningar som medföljer.
  Svart sprayfärg är det lättaste att hitta, t ex Rallysvart som finns i flera fabrikat men också i skiftande kvaliteter. Rödbrunt sk SJ-brunt är för många ett problem, detta uppstod för några år sedan då färgerna gjordes mer miljövänliga och blyet togs bort, därvid blev de bruna sprayprimerna väldigt gulaktiga, från att tidigare faktiskt varit en mycket bra SJ-brun kulör. Idogt letande har resulterat i ett par fabrikat som har perfekta rödbruna sprayprimer, väl användbara och bra då ingen extra målning behövs, både primer och rätt kulör på en gång. Dessa är Plasti-kote T-234 Red oxide primer, samt Quick-color Acryl auto-spray HG 34, den har även nr 253-051.
  Några andra färgtips är: Volvo 110 cypressgrön, finns även som Dupli-color 7-66 en perfekt ångloks-färg för TGOJ-lok, även utmärkt för 2a klass vagnar vid sekelskiftet; Plasti-kote mini spray Nut brown 112-S perfekt för 3e klass vagnar vid sekelskiftet; Volvo 132 mellanblå är också ett perfekt alternativ för blå 1a och 2a klassvagnar vid sekelskiftet; och Volvo 107 är bra för gula postvagnar vid samma tid. Generellt gäller för dessa bil-sprayfärger att var och en måste själv prova ut vilken som passar bäst och tänk på att de ofta har en ojämn kvalitet som inte märks annat än på de små detaljer som jag här använder färgen till.
  Skyddslacken som alltid ska avsluta all målning är ett alldeles eget kapitel. På marknaden finns flera olika typer av såväl matta som blanka lacker. Även här vågar jag fastslå att BilTema har fått fram en oslagbar lack i sin serie "Modellfärger", den finns i matt art nr 36-735, som är mycket matt, sidenmatt nr 36-755 och blank nr 36-751. Suveränt bra är också Krylon 1311 matt som ger en något blankare sidenmatt mycket tålig yta, se bara upp med Krylon, den kan lösa upp andra färger. Tamya har bra färger och skyddslacker och ett annat fynd är Graupner Acryl fix 930.1 matt, och 929.1 blank, de torkar långsamt men är mycket bra.
  Ett generellt råd vid blandning av olika färgsorter är att alltid låta föregående färgskikt torka ordentligt innan nästa läggs på. Testa alltid nästa färg på den föregående, på något bra ställe, då vissa sorter löser upp andra sorter.

Arbetsgång

Ett väl rengjort underlag är en förutsättning för att färgen ska fästa och ytan ska bli slät, använd varmt vatten med lite diskmedel i och skölj väl. Efter torkning läggs ett tunnt lager primer på. Om sprayfärg används, tänk på att spraya från rätt avstånd och i tunna svep som börjar utanför och slutar utanför modellen. Att få in färgen i svåråtkomliga skrymslen kan vara knepigt och detta bör alltid inleda målningen. Bästa hållbarhet får den målade ytan om den får torka på en varm plats. På liknande sätt läggs de olika kulörerna på i en ordning som gör maskningen så enkel som möjligt, låt torka ordentligt mellan varje färglager.
  När de stora ytorna sprutats klart ska detaljerna målas, vilket sker enklast med pensel. Därefter är det dags att applicera märkningen, se vidare längre fram.
  Så kan eventuell väderbitning utföras och sist ska fönster glasas. För ett mer ingående studium av målningsteknik rekommenderas boken "Modellbygge" Forum 1989. En utmärkt artikel om väderbitning finns i boken "Modelltåg 90" Allt om Hobby 1989. (Kolla på bibliotek eller antikvariat.)

Några generella anvisningar

De färgnummer som anges hänvisar till Humbrol sortimentet.

Handräcken: svart 85, vid nyleverans var de ofta stålfärgade stålmetallic 53 eller silver 11.
Fönsterkarmar, fernissad ek: gulbrun 62.
Reflektorer i lyktor: silver 11 + blank lack.
Visslor och mässingdetaljer: mässing 54.
Röda detaljer, buffertbalkar på lok: röd 19.
Gula detaljer: gul 69.
Gul märkning på äldre plåtklädda vagnar och ånglok: gul 69 skuggad med gulbrun 9

Godsvagnar målades med rödbrun kulör på korg, lämmar m m och på äldre vagnar var även ram-balkarna rödbruna. Tak gråsvart 32 och underrede svart 85. Under 1930-talet började man måla hela vagnarna rödbruna.

Kylvagnarnas korg och rambalkar målades före 1920 i grå-beige 168, därefter äggskalsvit 41. Tak mörkgrå 92 / 32, underrede och detaljer/beslag svart 85.

Personvagnar under den bruna epoken efter 1920 målades rödbruna med tak och eventuell lanternin mörkgrå 92, underrede svart 85. Takfärgen har under åren varierat. I slutet av 1930-talet förekom svarta tak och 1947 började man måla taken i aluminiumfärg men troligtvis endast på nylevererade vagnar. Från början av 1950-talet gäller en ljusare grå 141. Väggar invändigt: beige 121. Bänkar och soffor: i 1a och 2a klass ofta specialtyger i dova röda eller blå kulörer. I 3e klass med träbänkar antingen i en beige färg eller vanligen med varannan bräda ljus (ask eller björk) beigebrun 71, varannan mörkare (mahogny) brungul 62. För 3e klass med stoppade soffor: ljusbrun 26.

El- och diesellok målas som personvagnarna men med röda buffertbalkar, under 1930-talet var den rödbruna lokfärgen ljusare och mera röd än vagnarnas.

Ånglok var ofta helt svarta, vid leveransen var vissa ytor blåneradE Blåneringen görs av stålmetallic 53, mörkblå 190 och lite svart 85, den får inte bli för ljus. Blånerade ytor blev vid senare revisioner målade svarta. Det är effektfullt om taket målas i en aning gråare kulör och dessutom helmatt. Slidstyrning och hjulringar kan med fördel målas med stålmetallic 53, SJ-lok hade inte svarta hjulringar. Buffert-balkarna var röda 19 och märkningen var gul 69, och vid leveransen, samtidigt med blåneringen, var de flesta lok dekorerade med röda linjeringar, se dekalark 12-805.

Märkning, dekalering

Perl-dekalerna kan antingen vara vattendekaler eller gnuggdekaler. V respektive G i beskrivningen av de olika dekalarken i Tillbehörskatalogen anger typ av dekal.

Märkning med vattendekaler (V)

Att överföra en dekal från pappersark et till modellen är i och för sig en enkel operation. Men vill man ha ett snyggt och tåligt resultat måste det göras lite mer omständigt.
  Ytan som dekalen ska sitta på måste vara blank för att dekalen ska fästa ordentligt. Har modellen målats med matt färg skall den först lackas (sprutas) med blank klarlack.
  Skär ut dekalen från arket och doppa den hastigt i vatten. Sätt en droppe mjukgörare (finns i välsorterade hobbyaffärer) på det ställe dekalen ska sitta på. Ta dekalen med en pincett och håll den intill avsedd plats. Med en tandpetare e dyl förs dekalen över från bärarket till den avsedda platsen. Finjustera placeringen och sug upp överflödigt vatten.
  Efter en stund penslas flödigt med mjukgörare över märkningen. Låt sedan modellen torka i minst ett dygn.
  Lägg på ett eller flera lager matt klarlack, eller sidenmatt för ny levererat skick, bör sprutas. Detta ger modellen en tålig yta, döljer bärfilmen och skyddar dekalen.
  Slutligen kan eventuell väderbitning utföras.

Märkning med gnuggdekaler (G)

Placera arket med respektive tecken på avsedd plats. Gnugga över tecknet med ett trubbigt föremål t ex  en penna eller en cocktailpinnE Det är viktigt att arket inte rubbas ur läge under gnuggningen. På trånga ställen kan arket behöva delas till remsor e dyl som ryms på platsen, men ändå ge tillräcklig greppyta för att kunna hållas stadigt under gnuggningen. Gnugga tills tecknet släppt ordentligt från bärarket. Lyft detta försiktigt utan att rubba det, vid behov fortsätt gnugga.
  Felplacerat tecken bör omedelbart försiktigt skrapas bort, om det får sitta en längre tid kommer det att "etsas" fast och blir svårt att ta bort utan att skada lackeringen.
  När märkningen är klar kan modellen lackas till slutlig finnish och väderbitas. Då gnuggdekalerna fäster bra på alla underlag är skyddslackering inte nödvändig.

     
åter /zurück / back åter    
Per E Lindgren, Sandavägen 1 C, S-14771 Grödinge, Sweden Telefon e-mail
Showroom: Kyrkvärdsvägen 37, Segersjö/Tumba +46-(0)8 530 35350 per@perlmodell.se