Åter
  föregående
nästa
Beställning

Elektrisk motorvagn SJ litt Xoa4

SJ motorvagnar litt Xoa4 från 1938 levererades i tio exemplar med nummer 206–215. Dalslands Järnväg, DJ, köpte också en vagn med nr 421 som vid förstatligandet fick nr 251. Vagnarna drevs med två 100 hkr motorer placerade i ena boggien. Största tillåtna hastighet var 90 km/tim. De var alla slopade 1973.
   Liknande släpvagnar littera Co6b, senare Box4, levererades 1939 i tre exemplar och 1946 ytterligare sex stycken. Alla var utrustade som manövervagnar men den vanliga sammansättningen var två motorvagnar med en manövervagn kopplad mellan dem, se vidare beställningsnr
094.
   En enastående helmässingmodell avsedd att byggas i det bruna 1950–60-talsutförandet, men lätt kompletterbar till det grön-beiga leveransutförandet.
   Byggsatsen levereras utan underrede/drivning men med bottenplatta och all tillhörande detaljering samt boggiesidor. För motorisering kan jag rekommendera en för ändamålet speciellt konstruerad drivning från Tumba Lokstation, den finns beskriven i Tillbehörskatalogen grupp 9. Alternativt finns en drivning från Kai Nilsson "Dekaler och Etsat". För en omotoriserad dummymodell att använda i ett motorvagnståg finns löpboggie 6-088, se Tillbehörskatalogen grupp 6, eller så kan Tumba Lokstations underrede användas omotoriserat.
   
   
SJ elektrisk motorvagn litt Xoa4 082
Löpboggie, 1 st komplett 6-088
   

Foto på ett komplett motorvagnståg, byggt av Lars Otto Malmgren.
Foto på Martin Nilssons snygga Xoa4 i rätt miljö, på MMJK.

     
Per E Lindgren, Sandavägen 1 C, S-14771 Grödinge, Sweden Telefon e-mail
Showroom: Kyrkvärdsvägen 37, Segersjö/Tumba +46-(0)8 530 35350 per@perlmodell.se