Åter
  föregående
nästa
Perl logo
Beställning

Diesellok SJ litt T23

132 SJ T23, modellfoto
Ursprungligen smalspårslok litt Tp, 891 mm, som byggdes 1953 i 22 exemplar. Åren 1965–1966 breddades 15 lok till normalspår och fick därvid nytt underrede med nya ramar och den ursprungliga hjulställningen ändrad från tre drivhjulsaxlar och en löphjulsaxel i var ände till fyra drivhjulsaxlar med ett blindhjul. Loken fick nummer 113–127. De tio senaste loken, nr 118–127 fick hytten breddad i samband med ombyggnaden, medan de första fem loken till att börja med hade den smala originalhytten i behåll, men bara för en kortare tid. Samtliga lok blev på 1980-talet avställda utom ett som såldes till Gullfiber och gick i trafik i Sundsvallstrakten, se bilden nedan.
   Byggsats till en kåpa helt i etsad och gjuten mässing med förbockade delar på vanligt Perl-manér. Den är avsedd för Gützolds nya version av tyska dieselloket DBAG BR 346, artikel nr 41200, som blir ett synnerligen perfekt underrede. För den som vill bygga Gullfiber-loket finns nu ett dekalark att komplettera byggsatsen med. Loket är förutom färgen helt identiskt med övriga T23-lok.
   
SJ T23, förebild
   
SJ T23 som Gullfiber-lok
SJ T23 nr 113 i Hagalund april 1974, foto Lars Ryderberg

Fd SJ T23 nr 125 som växellok hos Gullfiber i Sundsvall, foto Kjell Palén 1981.

 
   
Diesellok SJ litt T23 132    
Dekalark Gullfiber, färgbild medföljer 12-132-B
   

Foton på ett flertal T23-modeller byggda och fotograferade av nöjda kunder.
Kolla också bygget av en T23 Gullfiber som Lasse Sjölund har byggt, den blev suverän.
Mer bilder av T23-modell byggen, dessa kommer från Sven-Erik Ceder.

     
Per E Lindgren, Sandavägen 1 C, S-14771 Grödinge, Sweden Telefon e-mail
Showroom: Kyrkvärdsvägen 37, Segersjö/Tumba +46-(0)8 530 35350 per@perlmodell.se