åter / zurück / back Åter Perl logo Beställning

Planerade modeller

Nu gäller prislista 2007 även 2008 på tillbehör och modeller. Det går bra att skriva ut prislistorna, de ligger som pdf-filer på beställningssidan.
Priser på byggsatser framgår också av
modellindexsidorna.
 
SJ litt Xoa5 beställningsnr 128
128 SJ Xoa5 foto från provkörning 1948, ASJ
Trevagnars expresstågsätt som byggdes i 6 exemplar för SJ och levererades 1948. Denna modell beräknas komma en vacker dag. Mer information kommer så snart konstruktionen tagit fastare form.
SJ litt Ga beställningsnr 105
105 SJ Ga
105 SJ G2
Ett ombyggnadsprojekt baserat på den senaste Fleischmann-modellen av BR-55, där ni som har möjlighet bör skaffa modellen i det franska utförandet art nr 4155-Fe. Jag beskriver Ga-loken i alla dess varianter, Ga–Ga2 osv till G4, även TGOJ- och BJ-loken litt G3 finns med. Detta arbete ligger för närvarande nere, men så snart jag hunnit i fatt planeringen kommer det att återupptas.
   Till modellbygget kommer jag att ta fram en sats med erfordliga delar för ett Ga-bygge med kompletteringsmöjlighet för ett Ga2-lok med ny BG-panna och inbyggd hytt.
   Arbetet med denna mycket väl detaljerade och fungerande modell skall utförligt beskrivas i en skrift med massor av skisser, ritningar och foton. Skriften får beställningsnr 105-X.
   Jag tar gärna emot icke bindande förbeställningar, men kan för närvarande inte utlova någon leveranstid. Jag återkommer i så fall med information så snart det går.
SJ litt Ta beställningsnr 142
SJ Ta, tidigt amerikabyggt lok

SJ Ta 586 fotad 1908 på okänd plats av okänd fotograf.
Ett amerikabyggt lok, bara detaljer och tendern skiljer Bachman-modellen från förebildsloket.
Fotot ur C-O Rinnelius samling/SJK.

SJ Ta, svenskbyggt lok

SJ Ta 831 i Katrineholm 1908, okänd fotograf.
Fotot ur C-O Rinnelius samling/SJK.

Ta-loken var avsedda för tunga person- och godståg. De tillverkades i 53 exemplar, de första 10 beställdes 1899 hos Richmond i Virginia USA, resterande av NoH i Trollhättan och levererades åren 19011905. Flertalet lok slopades åren 1927–1942, sistnämnda år såldes 7 lok till finska statsbanorna VR. 1906 tillverkade NoH ytterligare 48 lok för SJ men med ny panna. Dessa erhöll littera Tb. De slopades ungefär samtidigt med Ta-loken utom 13 lok som sålts till Finland. 1942 fanns 4 lok kvar som då fick littera T och 1952 slogs litteran samman med Tb-loken och blev då littera B5. Sista Ta-loket skrotades 1964.
   
Med några enkla ingrepp och en ny tender förvandlas Bachmanns modeller av Baldwin 4-6-0 med artikelnr 82301–82304 till en bra modell av de första Amerikatillverkade Ta-loken i leveransskick. De senare svensktillverkade loken var bortsett från vissa detaljer lika de amerikanska, men hade en annan hytt.
   Det som avviker på Bachmanns modeller och inte med rimliga medel kan justeras upp till en exakt skalenlig avbildning av Ta-loket är främst de något för små drivhjulen. Den bakre drivhjulsaxeln sitter två mm för nära mittaxeln, vilket är mer störande då hytten dessutom sitter ett par mm för långt bak. Jag ska beskriva ett rimligt sätt att justera upp detta. En etsplåt med den svenska hytten ska medfölja satsen, liksom några nya detaljer som behövs för att ersätta felaktiga. En mässingbyggsats till den svenska tendern ska också medfölja. Jag inhandlade ett lok, nr 82302 en Maryland & Pennsylvania low boiler, på postorder i Amerika och fick ett lok med ekrade löphjul, kan vara värt ett försök. Som vanligt ska det ingå en utförlig anvisning för ombyggnaden.
  
Nya tillbehör
Nya tillbehör presenteras på tillbehörssidan vartefter de kommer i produktion. Där finns också en aktuell prislista på tillbehör.
     
åter /zurück / back Åter   Beställning
Per E Lindgren, Sandavägen 1 C, S-14771 Grödinge, Sweden Telefon e-mail
Showroom: Kyrkvärdsvägen 37, Segersjö/Tumba +46-(0)8 530 35350 per@perlmodell.se